Är det rätt att säga JA till allt om man har bra ekonomi?

jag tittade på OPRAH idag och idag handlade det om hur man hanterar sin ekonomi i en familj i förhållande till barnen.
det är ju så , föräldrar vill ju ge hela världen till sina barn. Men det förstår ju alla att det är omöjligt.
Men har man schysst ekonomi så har föräldrar lätt för att säga ja till en massa saker som barnen frågar om osv. och skämmer bort ungarna helt enkelt.
Även om jag vill att min mamma ska säga ja till mig så vet jag innerst inne att det är fel att föräldrar säger ja till allt , även om dom har råd med det.
Barn måste lära sig att pengar inte växer på träd och att ibland får man ta vissa saker i första hand, och i det fallet då inte det barnen vill alltid. Om man säger ja till allt barnen vill så utsätter man dom för att senare i livet bli ekonomiska katastrofer. Alltså dom kommer inte klara av att sköta sin ekonomi för att dom är vana vid att få det dom pekar på och tror att allt löser sig i slutändan ändå så dom fortsätter att skämma bort sig själv.

Det är alltså mycket viktigt att invovlvera sina barn i ekonomin och visa dom hur det ligger till , alltså visa dom hur mycket ´som kommer in en månad och även hur mycket som går ut och på vad. Då får barnen en inblick i ekonomin och då kanske det är lättare att säga nej sen för då förstår barnet att just den grejen har vi inte råd med den här månaden, eller ja just det , om vi sparar lite nu så kan vi åka på utomlandsresa om några månader osv.
Enligt mig är det viktigt att barnen får vara med och förstå vad det går ut på. Vi mår ju inte dåligt av att veta det.

För någon vecka sedan blev jag visad hur våran ekonomi såg ut, jag blev visad alla konton och hur mycket som fanns och hur mycket som kom in och gick ut på en månad. Det hjälpte mig att förstå varför mamma och Roger gör som dom gör ibland osv för då VET jag hur det ligger till.
Vet man inte så förstår man inte , så är det bara. Så istället för att gräla med sina barn om ekonomin utan att komma någon vart så visa dom istället.
Då förstår man mycket bättre än att höra på tjatet från sina föräldrar;
" Tror ni att vi bajsar pengar eller? Ni tror att ni kan få precis allt ni pekar på! Men vi behöver faktiskt pengar till mat och andra nödvändigheter. Men ni förstår ju inte det , ni förstår inte att vi inte kan köpa allt ni pekar på!"

Nej , hur ska vi kunna förstå om vi inte VET?!

Från och med nu , alla föräldrar, låt barnen få ta del av ekonomin!

En sak till , även om man har pengar så tycker inte jag att man ska säga ja till allt barnen vill. Det är viktigt att sätta gränser som sagt , annars kommer det inte gå bra för de barnen i framtiden.
Att säga JA och NEJ ska inte ha någonting med ekonomin att göra alls.
Att säga JA och NEJ har någonting att göra med dina barns uppfostran och att barnen måste ha gränser!
Även om man har råd att köpa allt sitt barn vill ha, så ska man INTE göra det! Då lär sig inte barnet vart gränserna går eftersom det aldrig har haft några.

Är det någon som tycker annorlunda?

kommentera mitt inlägg här :)
Postat av: Din bästa Roger

Du är allt för himla god du. Skriver klokt och bra. Det tycker jag e smart.



Tänkte egentligen tipsa om en länk till skolskogsreprtaget med kajsa, som du kunde länka till de andra i norge...

12009.pdf" rel="nofollow">http://www.skogeniskolan.se/tidningen/pdf/sis12009.pdf

2009-02-25 @ 12:51:07
Postat av: ida

Helt rätt verkligen!

2009-02-25 @ 12:56:18
URL: http://idawindahl.blogg.se/

ordet är ditt , kom med din mening :)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0