Svar på Katrin Zytomierskas debatt

Jag vet inte om ni har hängt med på bråket mellan Blondinbella och katrin Zytomierska. Det handlar iaf om anorexia osv. Bella är så emot allt det , men Katrin tycker det är okej att banta. Sen har det väl bara utvecklats och Katrin har även kallat Bella för hycklare för att hon gör bort sig när hon skriver osv osv. Katrin har iaf skrivit en debatt till SVT opinion som ni kan läsa här. Jag blir så upprörd när det ständigt snackas om ytan och att size zero är det ideal storleken nu. Så jag skickade in ett svar på debatten till SVT opinion för att jag vill faktiskt uttala mig i detta. Tycker det är fruktansvärt att media håller på såhär.



Svar på debatt:

Jag tycker det är helt sjukt att ni verkligen kan sitta och skriva om detta och göra världens sak av det. Den här debatten påverkar så många unga flickor att ni anar inte! Alla ser ut som dom gör! Har man t.ex varit mullig hela livet så kan man inte bli pinnsmal , varken man vill eller inte. Har man varit spikrak och pinnsmal  hela livet kan man inte bli tjock. Jag tycker media lägger alldeles för mycket vikt på bantningsmetoder och att på en gång en kändis har gått ner lite i vikt så kommer det upp en rubrik som "är hon påväg mot anorexia?". Jag ska säga en sak , det är media som gör att så många flickor i dagens samhälle har anorexia och bullimi. Media driver det här ämnet till överdrift! Alla är som dom är , det är bara att acceptera det! Man ska inte hålla på att sträva mot det man tror är perfekt hela tiden. Man är perfekt som man är. Man ska inte svälta sig själv. Man ska äta när man är hungrig och man kan unna sig någon godbit ibland om man vill ha det. Utan mat dör man , det är en anledning till att det finns mat , det är för att vi ska äta den , det är för att vi ska överleva! Tänker inte folk på alla människor i fattigare tillstånd? Dom går och är jättehungriga men kan inte äta , för att dom inte HAR mat. Skulle dom har mat så skulle det inte vara någon tvekan på att dom åt. Vi är lyckligt lottade som alltid har tillgång till mat , vi behöver aldrig gå hungriga. Ändå är det folk som VÄLJER att svälta sig själv , väljer att inte äta. Vad är det för fel i deras huvud ? Jag vet , det är en sjukdom , det är svårt att göra något åt eftersom det sitter i psyket. Jag tror inte media fattar hur mycket dom påverkar unga flickor när det gäller utseendesfixering. Utan media skulle antalet självmord och anorexiadödsfall osv minska drastiskt! Media skriver alltid "Såhär ska det vara nu"  "det här årets midjemått är.." "Nu ska man se ut såhär och såhär" "Modet i år är..."      


 En sak till , det är sällan att tonåringar kan följa modet som kändisar har , som media tycker att man ska ha. Det är inte vanligt att man har så mycket pengar att man kan köpa en ny väska varje månad för flera tusen. Eller ett par nya skor i veckan för närmare tusenlappen. Jag tror att media är orsaken till så mycket snatteri! Ungdomar vill ha massa saker, men dom har inte råd. Därför är deras lösning att snatta för att dom har ett så stort behov av att alltid ha det senaste och alltid se och vara snyggast! Människor har helt glömt det som finns på insidan. Att ytan är faktiskt inte det som är viktigast! Insidan är det som är viktigast och om det är något media borde lägga vikt på är det verkligen insidan. Man borde börja uppmärksamma goda gärningar som folk gör. Som det här med att vara världsförälder och lägga pengar till de fattiga. Det är en sådan grej som bara försvinner i allt kaos om "gå ner 10 kg på två veckor" eller " Nu ser Nicole richie ut som ett vandrande skelett". Man lägger vikt på helt fel saker och det gör att vårat samhälle går under snart. Vi lever i ett dåligt samhälle just nu p.g.a media. Media har ett dåligt inflytande på människor!    

kommentera mitt inlägg här :)
Postat av: Behira

Jag kan ju börja med att 99% av de som har/haft anorexia/bullimi väljer det inte. Jag själv har haft båda två, och jag mådde så psykiskt dåligt att jag inte hade någon matlust alls.



När man mår verkligen psykiskt dåligt så är det risk för att man tappar matlusten, man får en helt annan bild i spegeln, ett fetto. Du har förmodligen aldrig haft "anorektiska" ögon, men dom som har/haft det ser bara en hemsk bild av sig själv.

Om du vaknar en morgon helt plötsligt och ser typ en "generation fett"-kropp i spegeln med ditt huvud på, skulle du inte börja banta/sluta äta då? Det är så vi ser det. Inte för att det händer på en natt, men själva principsaken!



Och det är inte fel att banta, banta är olika. Äta nyttigt är en slags bantning, välja bort vissa produkter, osv. Man behöver inte svälta sig själv bara för att man bantar.

Och banta för att man själv ska må bra är väl förfan bra? Ska alla som har dåligt självförtroende och komplex över sin kropp må dåligt resten av livet eller banta bort det onödiga och må bra?



Jag är en av dem som har så fruktansvärt dåligt självförtroende så jag tillochmed kan börja storgråta när jag står framför spegeln och byter om. Är det rätt att jag mår så?

För det är ju så du menar med ditt svar till debatten!

2009-02-04 @ 19:18:35
URL: http://behira.blogg.se/

ordet är ditt , kom med din mening :)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0