Ta hand om ditt hår

Tänkte skriva lite om hur viktigt det är att ta hand om ditt hår och vilka skador olika produkter kan medföra.

Jo , jag har alltid haft tjockt,långt,glansigt, vågigt , blondt fint hår. Men i början av sjuan (alltså två och ett halvt år sen) började jag att platta mitt hår VARJE dag. På senare tid började jag även använda hårspray varje dag , vilket jag aldrig hade gjort förr. Det utvecklades mer och mer och tillslut så använde jag nästan en halv hårsprayflaska varje dag. Jag hade med mig flaska till skolan för jag var SÅ rädd för att håret inte skulle ligga där jag vill ha det osv.  Jag kunde nästan bryta av håret bara genom att röra på det. Så stelt var det.
Såklart så medförde detta stora skador på mitt hår. Jag visste ingenting om hårvård , men jag förstod att detta var mycket skadligt för håret.

Med använding av plattång och massa hårspray varje dag utan nåt värmeskydd eller nånting började mitt hår att lossa. Små hårstrån bara rasade av huvudet titt som tätt. Håret blev risigt och tort , och håret blev bara kortare och kortare och tunnare och tunnare. Mina fina vågor som jag hade förut försvann också. Allt förstördes. När jag inte hade något i håret , utan precis hade duschat såg det helt livlöst ut , och det såg ut som om jag var en uteliggare som inte hade möjlighet att ta hand om håret. Alltså mitt hår blev bara mer och mer förstört. Men för mig var det yttre det viktiga (alltså att "se bra ut", vilket jag inser nu att jag inte gjorde) så jag sket i vad som hände med mitt hår. det som var vikigt var att det skulle vara spikrakt och att det skulle vara massa hårspray.

Först i slutet av åttan började jag förstå vad jag höll på med , och jag fick panik , förstod att jag måste göra något direkt onnan håret ramlar av helt. Så jag slutade tvärt med hårspray , men plattången försvann inte direkt. När sommaren kom och vi åkte på semester till Norge på camping slutade jag även med plattången , eller jag jag satte upp håret i en bulle och plattade luggen. På så sätt fick resten av håret vila. Sen slutade jag HELT med plattång också för att mina fina lockar kom tillbaka av saltvattnet. Mitt hår förbättrades mycket och det började även att växa lite vilket det inte hade gjort på , ja , jag vet inte hur länge. sedan dess har jag inte haft hårspray i håret och plattången har jag användt ytterst sällan , isf bara till lite finare tillställningar. Jag använder hårinpackning två-tre ggr i veckan , och mitt har blivit SÅ mycket bättre. Det är tillochmed mjukt. Och det har även fått tillbaka glansen.

Så gör inte som jag , börja aldrig använda plattång varje dag , och använd absolut inte mycket hårspray. det är det skadligaste du kan göra mot håret.   Använd plattången när du ska på fest och liknande , sen kan du ha i lite hårspray om du vill ha de tlite mer på plats än vanligt. Men absolut inte mycket.
Lyssna på mig , jag var inte långt ifrån att tappa håret!

lite tips för att hålla håret friskt:

Hårinpackning som du har i på blött hår , låter det verka i minst fem min. jag kan även ha i det i en halvtimme , beror på vad det är för typ. Men det brukar stå på baksidan.


Hårcréme som du kan ha i när som helst , behövs inte sköljas ur , luktar gott och det kurerar håret 24/7.

Balsamspray Kan också has i när som helst , gör håret mjukt och passar ypperligt om du har gjort slut på ditt balsam. Kurerar också håret 24/7

shampoo och balsam hitta det som passar ditt hår , det som gör att ditt hår blir som finast. Var noga med att inte tvätta håret FÖR ofta , det gör håret torrt!

kommentera mitt inlägg här :)
Postat av: joyce

FÖR ER SOM TRÄNAR/skolgympa VAR MED Å TÄVLA OM DEN FINA

SPORTKLÄDER FRÅN HM



KRAM

2009-01-22 @ 14:42:54
URL: http://ladiijoyce.blogg.se/

ordet är ditt , kom med din mening :)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0