Vårda din hud, del 1 - Vad orsakar akne?

Akne är ett stort problem hos många tonåringar. Det kan sänka självförtroendet. Man kan undvika att vara social och man kan undvika saker som är viktiga för en själv , BARA för att det känns obekvämt med sin hy! Detta är absolut inte bra.

Vad orsakar då akne ?
Jo , många säger att fet mat , choklad , chips och smuts är det som är huvudorsaken till Akne. Guess what ? Det är FEL!
Att du har akne är INTE ditt fel! Att man har oren hy är något som ligger i generna och du har inte gjort något för att få akne. Vissa hudtyper har svårt att göra sig av med döda hudceller. Detta gör det då lättare för smuts och bakterier att fastna. Därifrån bildas akne. 

Att ha en sådan hudtyp är något som ligger i generna och det viktiga är att det inte något med att göra hur du äter osv. Alltså , akne orsakas inte av: Choklad , fet mat eller chips. 

 

kommentera mitt inlägg här :)
Postat av: Isabel

Det må så vara att dessa studier säger att viss mat inte påverkar huden. Men gud så fel de har, eller rättare sagt, det är så individuellt som det kan bli. Själv vet jag detta av egen erfarenhet, så fort jag har ätit ost eller choklad så kan jag se hur det har blossat upp finnar i olika storlekar dagen efter.

Vet du ens vad du pratar om undrar jag? Tvivlar på att du ens har några egna erfarenheter av detta utan bara läser fakta från olika proffessorers uttalanden som tror sig veta om både det enda och det andra.

Att ha acne behöver heller inte bero på att man har fet hy, den kan också vara alldeles för torr. Eller också blandad hy.



A & O för att förebygga sin acne är att aldrig sova med sminket utan istället tvätta med en rengörande kräm (tex Clinique) morgon och kväll. Och vidare att återfukta!

2009-01-28 @ 13:41:54
Postat av: Maria:)

Jag får alltid finnar när jag ätit för mycket choklad, samt min pappa! men jag äter choklad iallafall;)så gott!

2009-11-27 @ 23:11:55
Postat av: Eva

choklad för mig med. alltid finnar efter det

2011-06-03 @ 21:55:24
URL: http://aknefri.nu

ordet är ditt , kom med din mening :)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0