Första världskriget

Sitter och skriver på en inlämningsuppgift i SO. Det handlar om första världskriget.
Innan jag började tyckte jag det lät hur tråkigt som helst och jag trodde att jag inte skulle förstå någonting alls.
det visade sig vara fel! Jag slog upp boken och började läsa och besvara frågor, ju mer jag besvarade och läste desto mer förstod jag av alltihopa. Ja gkan inte fatta att folk kunde hålla på så. Kriget var mellan trippelalliansen och ententen.
Trippelalliansen bestod av Tyskland,Italien och Österrike-Ungern. Ententen bestod av Ryssland, Frankrike och Storbritannien.

Efter man har läst om hur folk krigade, hur folk stupade och hur män såg sina kompisar ligga döda bredvid dom helt stela och nästan bli ett med all lera och skit som fanns på marken. Tänk att ligga på marken och bli attackerade och se sina vänner stupa och ligga bland lik och folk kan nästan inte skilja på döda och levande! Och alla soldater vill mest av allt i hela världen hem till sina familjer. Tänk att vara mitt uppe i en sådan situation då du inte vet hur många dagar, timmar, minuter och till och med sekunder du har kvar att leva. Tänk att inte veta vad din familj gör eller hur dom mår, tänk som en familj att ha sin pappa och man ute i krig och inte veta om han lever och polötsligt en dag kan det bara komma en dödsrapport på trappen. Det som är det värsta att samhället har nästan inte föräbttrats. Det är definitivt inte fred i världen och unga soldater skickas ut i krig, iväg från sin familj.
Jag tycker det är så hemskt, jag blir gråtfärdig.  Åter igen är detta något som folk väljer, väljer att kriga istället för att lösa konflikter på annat sätt. Varför är människor så jävla korkade?!

kommentera mitt inlägg här :)
Postat av: Rockabilly babe

fin!

2009-03-06 @ 14:22:20
URL: http://raggarsvin.blogg.se/
Postat av: Maja

Smart, tack så mkt! Din var ju ändå fin :)

2009-03-06 @ 14:26:01
URL: http://chinnie.blogg.se/
Postat av: Maja

Jo men du det stämmer ju ! :D

2009-03-06 @ 14:37:52
URL: http://chinnie.blogg.se/

ordet är ditt , kom med din mening :)

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0